BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya harap semua dapat memberi info dan idea agar kita sama2 dapat muhasabah diri dan mengetahui perkara baru..moga2 Allah sentiasa memberi kekuatan dan kesihatan yang baik agar kita dapat melakukan ibadah kepadanya..amin~

Monday 18 April 2011

Kawan@sahabat@musuh??

Pagi yang mulia ni aq ingin menceritakan ragam kawan atau sahabat..bg yg dah menempuh zaman sekolah,kolej atau universiti mgkin pernah mngalami situasi seperti yang bakal saya ceritakan..Di sinilah jua aku belajar mengenal erti sebuah persahabatan yang murni. Mungkin barangkali, ramai yang senasib dengan aku..Berjumpa dengan rakan yang kita rasakan boleh dijadikan sahabat dan teman baik tetapi sebaliknya berlaku. Apa erti sebuah maksud kawan atau sahabat? Bunyi sedap..tetapi pahit buat mereka yang merana. Sahabat boleh aku ibaratkan sebagai seseorang yang akan bersama dengan kita sama ada semasa senang dan susah manakala kawan hanya berada bersama kita sewaktu senang dan ketika susah…kita ditinggalkan sendirian.
Kawan yang kita anggap baik ini juga selalunya akan menikam kita dari belakang bila mana kita sudah tidak berguna kepadanya bahkan lebih dahsyat lagi apabila kawan yang kita rasai mampu menolong kita di waktu susah mungkin akan menghenyak-henyak kita bilamana kita menempuhi kesusahan dan musibah.Siapa yang makan cili dia yang terasa pedas. 
Aq menceritakan pengalaman yg aq pernah hadapi. Motif aq adalah untuk korg sedar yg kita kawan bukan semata-mata untuk kepentingan kita..Aq x berniat untuk mengondem sapa-sapa tetapi supaya semua yang membaca post ini mengambil iktibar & perbaiki kelemahan diri..Kita semua mempunyai kawan tetapi nak cari sahabat blom tentu ada.Tetapi alhamdulillah,,pengalaman yang aq pelajari ini telah menyedarkan aq erti sebenar "kawan" & "sahabat".Ujian yang datang juga telah sedarkan aq siapa kawan & siapa lawan..tapi aq jujur cakap yang rmai kawan hari ini hanya pura2..baik d depan tapi blom tau apa yang dia buat blkg kita...Please la,,jgn jadi org yang pura2..itu ciri2 orang munafik..
           Ingatlah,sesungguhnya Allah akan menghukum mereka yang zalim & x berperikemanusiaan ketika kita d dunia lagi..apatah lagi d akhirat!!


“Terlalu luas bergaul dapat mendatangkan teman jahat, tidak suka bergaul dapat menimbulkan permusuhan, kerana itu bersikaplah antara keduanya itu”

0 comments: